Tailieumoi.vn xin giới thiệu đến các quý thầy cô, các em học sinh đang trong quá trình ôn tập tài liệu Đề cương ôn tập học kì 2 môn Tiếng Anh lớp 7, tài liệu bao gồm 24 trang, giúp các em học sinh có thêm tài liệu tham khảo trong quá trình ôn tập, củng cố kiến thức và chuẩn bị cho kỳ thi môn Tiếng Anh sắp tới. Chúc các em học sinh ôn tập thật hiệu quả và đạt được kết quả như mong đợi.
Mời các quý thầy cô và các em học sinh cùng tham khảo và tải về chi tiết tài liệu dưới đây:
ĐỀ CƯƠNG ÔN THI HỌC KÌ 2 LỚP 7 MÔN TIẾNG ANH
A. LÝ THUYẾT
UNIT 7 TRAFFIC
1. IT indicating distance
Sử dụng “it” làm chủ ngữ để chỉ khoảng cách
Ex: It is about 300 meters from my house to the bus stop.
2. Used to
Sử dụng “used to” để mô tả một hành động, một thói quen hoặc một việc xảy ra thường xuyên trong quá khứ nhưng bây giờ không còn nữa
(+) S + used to + V (nguyên mẫu)
(-) S+ did not used to + V (nguyên mẫu)
(?) Did + S + use to + V (nguyên mẫu)
3. Pronunciation/e/ và/ei/
Lưu ý
Say/sei/ Says/sez/ Said/sed/
UNIT 8 FILMS
1. Tính từ “ed” và “ing”
Một tính từ có thể được thành lập bằng cách thêm “ed” hoặc “ing” sau động từ
Ví dụ
Interest -> interested, interesting
Disappoint -> disappointed, disappointing
- Sử dụng tính từ đuôi “ed” để mô tả cảm giác, cảm xúc của một ai khi bị một sự việc, vật tác động/
Ví dụ:
The film was long, and I was bored.
(Bộ phim tác động làm tôi có cảm giác buồn chán)
- Sử dụng tính từ đuôi “ing” để mô tả về tính chất của vật việc
Ví dụ
The film was boring.
2. Từ nối ALTHOUGH, DESPITE/INSPITE OF, HOWEVER, NEVERTHELESS
Mặc dù
Although/ though/ even though/ much as + mệnh đề
Despite/ in spite of + cụm danh từ
Tuy nhiên
Mệnh đề. However/ Nevertheless,(dấu phẩy) mệnh đề
3. Phát âm khi thêm “ed” sau động từ
/t/ sau các âm vô thanh /ʧ/,/s/,/k/,/f/,/p/,/θ/,/∫/
/d/ sau các âm hữu thanh
/id/ sau/t/,/d/
UNIT 9 FESTIVALS AROUND THE WORLD
1. Câu hỏi với H/ WH
Các từ để hỏi Who, Why, Which, Whose, What, When, Where, How
WH+ BE +S + COMPLEMENT?
BE TUỲ THEO THÌ, COMPLEMENT CÓ THỂ KHÔNG CÓ.
EX: What are you doing?, where is she?, when were we silent?.......
WH + DO, DOES/ DID+ S + V-inf?
EX: Where do you go?, What does she study?, When did they begin?......
WH + HAS, HAVE/ HAD +S +V3/ED?
EX: Why has she gone to school?, What had you eaten?........
WH + MODAL VERBS + S + V-inf?
EX: Why must you go?, where may she come?, what can she do?, What will she do?.........
How much + N(không đếm được luôn ở số ít) EX: how much money have you got?
How many +N(đếm được ở số nhiều) EX: how many students are there in your class?
How far: bao xa, how long: bao lâu, how often: mấy lần, thường không, how old: bao nhiêu tuổi……
2. Cụm trạng ngữ
Sử dụng các cụm trạng ngữ chỉ thời gian, nơi chốn, mục đích để làm rõ nghĩa của câu.
- Cụm trạng ngữ chỉ thời gian: Last December, every year..
- Cụm trạng ngữ chỉ nơi chốn: In HCMC, at home…
- Cụm trạng ngữ chỉ much đích: to say thanks for what they have
- Cụm trạng ngữ bổ sung: with apricot blossoms.
3. Pronunciation: 2 syllables
Danh từ, tính từ: nhấn âm 1/ Động từ: nhấn âm 2
UNIT 10: SOURCES OF ENERGY
1. Thì tương lai tiếp diễn
Diễn tả một sự việc ĐANG xảy ra tại một thời điểm xác định trong TƯƠNG LAI
(+)S + will be+ V-ing
(-) S+ will not/ won’t be + V-ing
(?) Will + S + be + V-ing?
2. Bị động của thì tương lai đơn
(+)S + will be+ Vpp
(-) S+ won’t be + Vpp
(?) Will + S + be Vpp?
- Sử dụng thể bị động khi tân ngữ của câu không quan trọng hoặc không biết ai là người thực hiện hành động, nếu người thực hiện vẫn quan trong thì thêm sau “by”
- Sử dụng thể bị động khi muốn nhấn mạnh vật, việc được tác động.
3. Pronunciation 3 syllables
UNIT 11: TRAVELLING IN THE FUTURE
1. Will (review)
Sử dụng will để đưa ra một dự đoán trong tương lai.
2. Đại từ sỡ hữu
Subject Pronouns |
I |
YOU |
WE |
THEY |
HE |
SHE |
IT |
Possessive Adjectives |
MY |
YOUR |
OUR |
THEIR |
HIS |
HER |
ITS |
Possessive Pronouns |
MINE |
YOURS |
OURS |
THEIRS |
HIS |
HERS |
ITS |
Đại từ sở hữu dùng để thay thế cho tính từ sở hữu và danh từ khi không muốn lặp lại danh từ.
Ex: It’s my book ===> It’ s mine. (= my book)
----They' re her keys ===> They' re hers. (= her keys)
Như vậy ta phải nói danh từ đó trước rồi mới thay thế.
Lưu ý, vì đại từ sở hữu đã thay thế danh từ nên sẽ không bao giờ có danh từ sau đại từ sở hữu.
Ex: My father is tall. Theirs (= their father) is short.
2. Ngữ điệu trong câu hỏi
Câu hỏi Yes/ No: Lên giọng ở cuối câu.
Câu hỏi H/ WH: hạ giọng ở cuối câu.
Câu hỏi đuôi: hạ giọng cuối câu đề tìm kiếm sự đồng tình
Lên giọng ở cuối câu để hỏi
UNIT 12 AN OVERCROWDED WORLD
1. So sánh số lượng: Little -> less Few -> Fewer Many ,much -> more
Số lượng Ít hơn:
S+ V+ less + N (không đếm được)
S+ V+ fewer + N (đếm được)
Số lượng nhiều hơn:
S+ V+ more (danh từ đếm được và không đếm được)
2. Câu hỏi đuôi
Lưu ý:
Câu giới thiệu phủ định, phần hỏi đuôi khẳng định
Hiện tại đơn với TO BE:
- he is handsome, is he? = Anh ấy đẹp trai, đúng không?
– You are worry, aren’t you? = Bạn đang lo lắng, phải không?
Hiện tại đơn động từ thường: mượn trợ động từ DO hoặc DOES tùy theo chủ ngữ
- They like me, don’t they?/– she loves you, doesn’t she?
Thì quá khứ đơn với động từ thường: mượn trợ động từ DID, quá khứ đơn với TO BE: WAS hoặc WERE:
- He didn’t come here, did he?/– He was friendly, was he?
Thì hiện tại hoàn thành hoặc hiện tại hoàn thành tiếp diễn: mượn trợ động từ HAVE hoặc HAS
- They have left, haven’t they?/– The rain has stopped, hasn’t they?
Thì tương lai đơn
- It will rain, won’t it?
3. Nhấn âm (review) 5 NGUYÊN TẮC – 2 LƯU Ý
Danh từ, tính từ: 1st
Động từ: 2nd
Danh từ, tính từ: 1st
Động từ:
Danh từ, tính từ: 1st
Động từ: 2nd
Nhấn âm thứ 3 từ sau tính đến trước.
Các từ chứa các hậu tố sau đây âm nhấn rơi vào âm trước nó.
1. ic 2. ical 3. sion 4. tion 5. aphy 6. ogy 7. ity |
® Economic ® Economical ® Succession ® Suggestion ® Photography ® Biology ® Able -> ability |
8. acy 9. ian 10. id 11. ible 12. ish 13. tial 14. ious |
® Democracy ® Musician ® Stupid ® Possible ® Foolish ® Confidential ® hilarious
|
LƯU Ý
Lưu ý 1: các hậu tố không ảnh hưởng đến âm nhấn của từ: |
Lưu ý 2: các hậu tố nhấn trọng âm |
1. Able 2. Ly 3. Less 4. Ing 5. D 6. En 7. Ment 8. Full
|
1. Ain 2. Oo 3. Ee 4. Eer 5. Ese 6. Ette 7. Esque 8. End 9. Ique 10. Mental |
1. LUYỆN TẬP
ĐỀ 1:
PART I: Find the words which has a different sound in the part underline(0,5)
PART III: Choose the correct option A, B, C or D to complete the sentences.(1,5)
9.You can ___________easily on the Dead Sea. Why? – Because it’s so salty
11.In the future most people will travel __________ flying train.
12.Do you think we __________ driverless car in the future?
13.That picture is __________
PART I: Read the passage and tick (ü) True or False. (1,5)
Energy is one of the problems that many people are interested in. It is not an unfamiliar word. It is heard, said, discussed day after day. It is close to everyone’s daily life. You turn on a lamp and it is energy that gives you light. You turn on a TV and it is energy that gives you pictures and sound. You ride a motorcycle and it is energy that gives you movement. You cook your meals and it is energy that gives you heat to boil rice.
The problem is that the demand for energy is rising and that the price of energy is getting higher and higher. The supply of energy on earth is limited. It can not provide us forever. The shortage of energy in the future is inevitable. Therefore, saving energy is a must if we want to continue to live in a safe and sound world. (familiar: thân thuộc/ demand: nhu cầu/ inevitable: chắc chắn xảy ra)
True or False? |
True |
False |
14. Many people aren’t interested in the problems of energy |
|
|
15. The word “energy” is familiar and close to everyone’s daily life. |
|
|
16.. Energy is heard, said, discussed day after day. |
|
|
17. We can’t watch TV without energy. |
|
|
18. The supply of energy on earth is unlimited. It can provide us forever. |
|
|
19. If we want to continue to live in a safe and sound world, we have to save energy |
|
|
PART II: Read the passage again and answer the questions (0,5)
20..How is the price of energy nowadays?
………………………………………………………………………………………….
21.What should you do to save energy at home?
…………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………..
PART I: Rewrite the sentences so that they have the same meaning as the original ones. (0.5)
22.We will use renewable energy in the future
=> Renewable energy ………………………….…………………………………………
=> This school is ……………………………..………………………………………….…
PART II: Rearrange the words to make meaningful sentences (1,5)
=> …………………… ……………………………..……
=> ……………………..…………………………………………
=>…………………………..…………………………………………
ĐỀ 2:
Language focus
1. A. teenager |
B. together |
C. guess |
D. regular |
2. A. meat |
B. reader |
C. sea |
D. realize |
3. A. horrible |
B. hour |
C. hundred |
D. hold |
4. A. much |
B. drug |
C. future |
D. buffalo |
5. A. serious |
B. symptom |
C. sugar |
D. sauce |
A. with |
B. for |
C. since |
D. in |
A. recycled |
B. is recycling |
C. has recycled |
D. will recycle |
A. paint |
B. painted |
C. have painted |
D. has painted |
A. washed |
B. is washed |
C. are washed |
D. were washed |
A. driving |
B. drove |
C. to drive |
D. driven |
III. A. Match the health problem with its tip. (2pts)
A (1)I’m so tired. __ (2)I have spots. __ (3) I want to stay in shape. What will I do? __ (4) It’s easy to get flu. What should I do to avoid it? __ (5)I feel weak and sick. __ |
B (A) Do more exercise. (B) Go to bed and rest. (C)Watch more TV. (D)Wash your face regularly. (E) Keep your body warm and eat lots of garlic. (F)Eat more, and get more exercise too. |
and but by because for less more or so |
(6) People in the countryside have less stress, . . . . . . . they usually live longer.
(7) This afternoon you can go swimming, . . you can ride on the path through the forest.
(8) Don’t read or study when there’s not enough light . . . . . it is harmful for your eyes.
(9) The Japanese eat a lot of rice, . . . . . . . . . . . . . . . they eat a lot of fish too.
(10) Do . . . . . . . . . . . . . . . exercise and you will feel fitter and healthier.
Part III: Reading . (2 pts)
The first reason why many families do volunteer work is that they feel satisfied and proud. The feeling of fulfillment comes from helping the community and other people. In addition, volunteering is a great way for families to have fun and closer. But many people say they don’t have time to volunteer because they have to work and take of their families. If that’s the case, try rethinking some of your free time as a family. You could select just one or two projects a year and make them a family tradition. For instance, your family can make and donate gift blankets for the old homeless people on holidays. Your family can also spend only one Saturday morning a month collecting rubbish in your neighborhood.
………………………………………………………………
………………………………………………………………
Part IV: Writing (2pts)
- Although ................................................................................................................
- Hanoi is ..................................................................................................................
à……………………………………………………………………………..………..
(……………………………………………………………………………..………..
ĐỀ 3:
III. Choose the correct option A,B,C,D to complete the sentences.
20.The city will have to find a solution to reduce traffic jam, . . . . . ?
Easter is an important Christian festival and holiday. It is (21) . . . . . to celebrate the resurrection of Jesus Christ.People celebrate Easter (22) . . . . . the world.
In the UK, Easter is a public holiday. People (23) . . . . . Easter chocolate eggs to their friends and family. In the US, Easter is a (24) . . . . . holiday. People can go to church and have a special family meal. In Russia, Easter is one of the (25) . . . . important holidays. People celebrate it (26) . . . . . an Easter breakfast or meal.
27.The distance from Ho Chi Minh city to Phu Quoc Island is about 300km.
It is ..................................................................
Traffic rules .........................................................
If you are ..........................................................
VII. Listening(2 marks)