Most of us are aware of the power of our body clock, the internal rhythms that turn us into 'larks' or 'owls'

133

Với giải Bài 3 (Units I-3) SBT Tiếng anh 11 Friends Global chi tiết trong Cumulative Review giúp học sinh dễ dàng xem và so sánh lời giải từ đó biết cách trả lời các câu hỏi trong SBT Tiếng anh 11. Mời các bạn đón xem:

Giải SBT Tiếng anh 11 Cumulative Review

3. Read the text and choose the correct answers.

(Đọc đoạn văn và chọn câu trả lời đúng.)

1 The participants of the study were asked to run

a for a certain amount of time a day.

b for a certain distance a day.

c for a certain amount of time several times a day.

d for a certain distance several times a day.

2 The results of the study suggest that

a anybody can win a sports event.

b an athlete's success can depend on the time of their event.

c larks' are more likely to win sports events than 'owls'.

d only the best athletes can break records.

3 Athletes can take advantage of these results before an event to

a choose the time that they compete.

b adjust the number of hours they sleep.

c work out a bedtime schedule.

d create a suitable training programme.

4 According to the article, talent spotting would be more effective if

a testing happened at different times of the day.

b teenagers got more sleep.

c schoolchildren started doing sport at a younger age.

d high performers were more enthusiastic.

5 The most successful football teams in Europe appear to have players

a who get a good night's sleep before a match.

b whose body clock coincides with the time of the matches.

c who are used to playing in international competitions.

d whose bedtime schedule never changes.

WHAT TIME IS THE MATCH?

Most of us are aware of the power of our body clock, the internal rhythms that turn us into 'larks' or 'owls', depending on when we prefer to sleep. But what effect does this biological phenomenon have on our sporting ability?

A study published recently in the journal Current Biology suggests that a competitor's sleeping habits can have a dramatic impact on their performance. Researchers asked 20 female hockey players to take part in the research. At six different times of day, the players had to perform a series of 20-metre runs in shorter and shorter times. The results revealed that as a group, the players performed better in the late afternoon. But when the individual player's performances were analysed, the figures told a very different story.

Researchers discovered a gap of around 26% between the best and the worst times achieved by the hockey players, depending on when they did the test. The early risers - the larks-performed best at 12.00, approximately eight hours earlier than the late risers - the owls - who peaked at around 20.00. The findings suggest that in every sports event, some athletes may be at a disadvantage because their bodies are not at their best at the time they compete. Their hearts could be pumping more slowly, their blood may be thicker and their muscles might not be as strong. Apparently, even a small divergence can be the difference between fourth place and producing a record-breaking performance.

Athletes can, however, benefit from the results of the study to improve their chances of winning. This is because the body clock can be adjusted. If they know when they perform best, competitors can adapt their sleeping time to the hour of their event in order to ensure their best performance, be it on the basketball court, the athletics track or in the swimming pool.

The study may also have implications for the selection of future sportsmen and women. Talent spotting among adolescents usually takes place during school hours, although it is a well-known fact that at least half of teenagers are 'owls'. This means that a huge number of high performers will only just be waking up when they are being observed and they won't have reached the point at which they perform best. This means that they may be missed by talent spotters who are testing at the wrong time of day.

But the place where the study has the greatest implications is on the football pitch. The findings suggest that problems with the body clock could be the reason for England's struggles in the Champions League. These matches are usually played late in the evening, which gives an advantage to teams from countries such as Spain, which are more used to performing later in the day. This news will be reassuring for English football fans, who often despair at the performance of their players in international competitions.

Phương pháp giải:

Tạm dịch

LỊCH THI ĐẤU LÀ MẤY GIỜ?

Hầu hết chúng ta đều hiểu về sức mạnh của đồng hồ sinh học, những nhịp độ nội tại biến chúng ta thành "chim" hoặc "cú", phụ thuộc vào lúc chúng ta thích ngủ. Nhưng hiện tượng sinh học này ảnh hưởng như thế nào đến khả năng thể thao của chúng ta?

Một nghiên cứu được công bố gần đây trên tạp chí Current Biology cho thấy thói quen ngủ của người thi đấu có thể ảnh hưởng đặc biệt đến hiệu suất của họ. Các nhà nghiên cứu đã yêu cầu 20 cầu thủ hockey nữ tham gia nghiên cứu. Tại sáu thời điểm khác nhau trong ngày, các cầu thủ phải thực hiện một loạt các bài chạy 20 mét trong thời gian ngắn hơn và ngắn hơn. Kết quả cho thấy, nhóm cầu thủ chơi tốt nhất vào buổi chiều muộn. Nhưng khi phân tích hiệu suất của từng cầu thủ, con số kể một câu chuyện rất khác.

Nhà nghiên cứu phát hiện khoảng cách khoảng 26% giữa thời gian tốt nhất và tệ nhất đạt được bởi các cầu thủ hockey, tùy thuộc vào thời điểm họ thực hiện bài kiểm tra. Những người thức dậy sớm - chim - chơi tốt nhất vào 12 giờ trưa, khoảng tám giờ sớm hơn so với những người thức dậy muộn - cú - đạt đỉnh vào khoảng 20:00. Kết quả này gợi ý rằng trong mọi sự kiện thể thao, một số vận động viên có thể bị thiệt thòi vì cơ thể họ không ở vào thời điểm tốt nhất khi thi đấu. Tim của họ có thể đập chậm hơn, máu có thể đặc hơn và cơ bắp có thể không mạnh mẽ bằng. Rõ ràng, ngay cả một sự chệch nhỏ cũng có thể là sự khác biệt giữa vị trí thứ tư và một màn trình diễn phá kỷ lục.

Tuy nhiên, vận động viên có thể tận dụng từ kết quả của nghiên cứu để cải thiện cơ hội chiến thắng của họ. Điều này bởi vì đồng hồ sinh học có thể được điều chỉnh. Nếu họ biết khi họ thi đấu tốt nhất, các đối thủ có thể điều chỉnh thời gian ngủ của họ để phù hợp với giờ thi đấu, cho dù đó là trên sân bóng rổ, đường chạy hoặc trong bể bơi.

Nghiên cứu cũng có thể ảnh hưởng đến việc lựa chọn vận động viên tương lai. Việc phát hiện tài năng trong số thanh thiếu niên thường diễn ra trong giờ học, mặc dù đó là một sự thật phổ biến rằng ít nhất một nửa thanh thiếu niên là "cú". Điều này có nghĩa là một số lượng lớn người chơi xuất sắc chỉ mới thức dậy khi họ đang được quan sát và họ chưa đạt đến điểm họ chơi tốt nhất. Điều này có thể dẫn đến việc bỏ lỡ những tài năng bởi những người tìm kiếm tài năng đang thử nghiệm vào thời điểm không đúng.

Nhưng nơi mà nghiên cứu có ảnh hưởng lớn nhất là trên sân bóng đá. Kết quả gợi ý rằng vấn đề với đồng hồ sinh học có thể là nguyên nhân khiến cho đội tuyển Anh gặp khó khăn ở Champions League. Những trận đấu này thường được tổ chức vào cuối buổi tối, tạo lợi thế cho các đội từ các quốc gia quen thuộc với việc thi đấu vào thời điểm này, như Tây Ban Nha. Tin này sẽ làm an tâm cho các CĐV bóng đá Anh, người thường xuyên thất vọng về hiệu suất của đội tuyển trong các giải đấu quốc tế.

Lời giải chi tiết:

Sách bài tập Tiếng Anh 11 Cumulative Review | Giải SBT Tiếng Anh 11 Friends Global (ảnh 7)

1 The participants of the study were asked to run

(Những người tham gia nghiên cứu được yêu cầu chạy)

a for a certain amount of time a day.

(trong một khoảng thời gian nhất định trong ngày.)

b for a certain distance a day.

(cho một khoảng cách nhất định một ngày.)

c for a certain amount of time several times a day.

(trong một khoảng thời gian nhất định vài lần trong ngày.)

d for a certain distance several times a day.

(trong một khoảng cách nhất định vài lần trong ngày.)

Thông tin: “At six different times of day, the players had to perform a series of 20-metre runs in shorter and shorter times.”

(Vào sáu thời điểm khác nhau trong ngày, các cầu thủ phải thực hiện chuỗi chạy 20 mét với thời gian ngày càng ngắn hơn.)

=> Chọn d

2 The results of the study suggest that

(Kết quả nghiên cứu cho thấy)

a anybody can win a sports event.

(bất cứ ai cũng có thể thắng một sự kiện thể thao.)

b an athlete's success can depend on the time of their event.

(sự thành công của một vận động viên có thể phụ thuộc vào thời gian diễn ra sự kiện của họ.)

c larks' are more likely to win sports events than 'owls'.

(‘chim’ có nhiều khả năng giành chiến thắng trong các sự kiện thể thao hơn 'cú'.)

d only the best athletes can break records.

(chỉ những vận động viên giỏi nhất mới có thể phá kỷ lục.)

Thông tin: “Athletes can, however, benefit from the results of the study to improve their chances of winning. This is because the body clock can be adjusted.”

(Tuy nhiên, các vận động viên có thể được hưởng lợi từ kết quả nghiên cứu để cải thiện cơ hội chiến thắng của họ. Điều này là do đồng hồ cơ thể có thể được điều chỉnh.)

=> Chọn b

3 Athletes can take advantage of these results before an event to

(Vận động viên có thể tận dụng những kết quả này trước một sự kiện để)

a choose the time that they compete.

(chọn thời gian mà họ thi đấu.)

b adjust the number of hours they sleep.

(điều chỉnh số giờ họ ngủ.)

c work out a bedtime schedule.

(lập ra thời gian biểu đi ngủ.)

d create a suitable training programme.

(xây dựng chương trình đào tạo phù hợp.)

Thông tin: “If they know when they perform best, competitors can adapt their sleeping time to the hour of their event in order to ensure their best performance,”

(Nếu họ biết khi nào họ thể hiện tốt nhất, các thí sinh có thể điều chỉnh thời gian ngủ của họ phù hợp với giờ diễn ra sự kiện để đảm bảo họ có thành tích tốt nhất,)

=> Chọn c

4 According to the article, talent spotting would be more effective if

(Theo bài báo, việc phát hiện nhân tài sẽ hiệu quả hơn nếu)

a testing happened at different times of the day.

(thử nghiệm xảy ra vào những thời điểm khác nhau trong ngày.)

b teenagers got more sleep.

(thanh thiếu niên ngủ nhiều hơn.)

c schoolchildren started doing sport at a younger age.

(học sinh bắt đầu chơi thể thao ở độ tuổi trẻ hơn.)

d high performers were more enthusiastic.

(những người có thành tích cao nhiệt tình hơn.)

Thông tin: “This means that they may be missed by talent spotters who are testing at the wrong time of day.”

(Điều này có nghĩa là họ có thể bị bỏ sót bởi những người phát hiện tài năng đang kiểm tra không đúng thời điểm trong ngày.)

=> Chọn a

5 The most successful football teams in Europe appear to have players

(Đội bóng thành công nhất châu Âu dường như đều có cầu thủ)

a who get a good night's sleep before a match.

(người có được một giấc ngủ ngon trước trận đấu.)

b whose body clock coincides with the time of the matches.

(có đồng hồ cơ thể trùng với thời gian diễn ra các trận đấu.)

c who are used to playing in international competitions.

(những người đã quen chơi ở các giải đấu quốc tế.)

d whose bedtime schedule never changes.

(có lịch đi ngủ không bao giờ thay đổi.)

Thông tin: “These matches are usually played late in the evening, which gives an advantage to teams from countries such as Spain, which are more used to performing later in the day.”

(Những trận đấu này thường diễn ra vào buổi tối muộn, điều này mang lại lợi thế cho các đội đến từ các quốc gia như Tây Ban Nha, những quốc gia quen với việc thi đấu muộn hơn trong ngày.”)

=> Chọn b

Đánh giá

0

0 đánh giá