Bộ 10 đề thi học kì 2 Tiếng Anh 10 Global Success 10 (Kết nối tri thức) có đáp án

Mua tài liệu 19 16.7 K 58

Tailieumoi.vn xin giới thiệu bộ đề thi học kì 2 môn Tiếng Anh lớp 10 sách Global Success 10 (Kết nối tri thức) năm 2023 – 2024. Tài liệu gồm 4 đề thi có ma trận chuẩn bám sát chương trình học và đáp án chi tiết, được biên soạn bởi đội ngũ giáo viên THPT dày dặn kinh nghiệm sẽ giúp các em ôn tập kiến thức và rèn luyện kĩ năng nhằm đạt điểm cao trong bài thi học kì 2 Tiếng Anh 10. Mời các bạn cùng đón xem:

Chỉ từ 150k mua trọn bộ Đề thi học kì 2 Tiếng Anh 10 Global Success (Kết nối tri thức) bản word có lời giải chi tiết:

B1: Gửi phí vào tài khoản 0711000255837 - NGUYEN THANH TUYEN - Ngân hàng Vietcombank

B2: Nhắn tin tới zalo Vietjack Official - nhấn vào đây để thông báo và nhận giáo án.

Xem thử tài liệu tại đây: Link tài liệu

Đề thi học kì 2 Tiếng Anh lớp 10 Global Success 10 (Kết nối tri thức) có đáp án - Đề 1

Phòng Giáo dục và Đào tạo ...

Đề thi Học kì 2 - Kết nối tri thức

Năm học 2023 - 2024

Môn: Tiếng Anh lớp 10

Thời gian làm bài: 60 phút

(không kể thời gian phát đề)

(Đề số 1)

I. Find the word which has a different sound in the part underlined.

1.

A. been                   

B. seen                       

C. keen                       

D. beer

2.

A. silk                     

B. child                      

C. while                      

D. might

3.

A. country              

B. fun                         

C. summer                  

D. truth

II. Choose the word which has a different stress pattern from the others.

4.

A. appointment      

B. strawberry             

C. powerful                

D. cucumber

5.

A. report                 

B. orbit                       

C. promise                  

D. schedule

III. Choose the best one (A, B, C or D) to complete the sentence or replace the underlined word.

6. Saudi Arabia is the last country to allow women to vote, and this is a first step in the long _________ of the gender equality.

A. struggle                 

B. way                        

C. distance                 

D. direction

7. In addition, Hawaii is home to some magnificent botanical gardens, opportunities for animal _________ education, and cultural engagement.

A. conservationist      

B. conserve                

C. conservation          

D. conservational

8. Computer games ________ encourage players to move up levels and earn high scores may help develop mathematical skills.

A. they                       

B. those                      

C. which                     

D. whose

9. All forms of discrimination against all women and girls _________ immediately everywhere.

A. must be allowed                                        

B. must be followed   

C. must be taken away                                   

D. must be ended

10. A major issue for teachers _______ allow students to use their own devices is how to provide online access to such devices.

A. who                       

B. those                      

C. they                       

D. ones

11. In New York State, you can sleep green by staying at one of the hotels, committing to ____ practices.

A. environmentally friendly                          

B. friendly environmentally

C. environment friendly                                

D. environmental friendly

12. Which of the following is ________ title for the passage?

A. better                     

B. best                        

C. the best                  

D. good

13. Enrich your time in Hawaii by learning about the _________ of its islands.

A. floral and animals

B. sea and sun            

C. flora and fauna      

D. lawns and grass

14. Reducing gender ________ improves productivity and economic growth of a nation.

A. possibility              

B. rights                     

C. equality                  

D. inequality

15. The speed of light is ___________ the speed of sound.

A. the fastest              

B. as fast                    

C. faster                     

D. much faster than

IV. Mark the letter A, B, C, or D to indicate the underlined part that needs correction in each of the following questions.

16. If you do not understand what was written in the book, you could ask Mr. Pike.

A. If                           

B. do not understand 

C. was written            

D. could ask

17. Tim called yesterday and said he needed the report right now.

A. called                     

B. said                        

C. needed                   

D. now

18. The man for who the police are looking robbed the bank last week.

A. who                       

B. are                          

C. robbed                   

D. the

V. Mark the letter A, B, C, or D to indicate the correct response to each of the following exchanges.

19. Nam: "How important is tourism to our country?" -  Lan: “_______________”

A. More and more companies are advertising about ecotourism.

B. It really helps to create more jobs for a lot of people.

C. Tourism is also an industry.

D. It is hard to develop without learning about tourism.

20. "Where should we start with the project?" – “________________”

A. I never mind.                                             

B. I'm glad to hear that.

C. Oh, that would be great.                            

D. What about searching the webs?

VI. Fill each of the numbered blanks in the following passage. Use only one word in each space.

sites                 settings                        ways                taken               application                   horizons            virtual                          whether                       potential                      that

Young children are increasingly using tablets as well as smartphones and other devices with touch screens in early education settings and with family members.

Tammy and Rose, age 4, have been studying sunflowers with their classmates. They want to sing and record a song about sunflowers while creating a drawing, using a(n) (21) ___ application ___ on the tablet. The girls have coordinated their efforts and are happy with the result.

To help the class learn more about sunflowers, Kathryn, Tammy and Rose's teacher, used the tablet to find online (22) ____sites____ with photos and facts. She then took the children on a virtual tour of Van Gogh's sunflower paintings. They read and discussed an electronic picture book about Van Gogh's life. The children had already examined real sunflowers and their parts, made sketches, read informational texts and stories, counted seeds, and (23) ______taken_____ part in a variety of investigations, touching on every learning domain. The teacher's use of the tablet together with early practical learning activities expanded the children's horizons. Activities offered on the tablet provided new (24) ____ways____ for the children to represent and share what they learned.

Tablets have the potential to be powered tools for early learning. The choices we make about how they are used determine (25) ____ whether _____ the technology is helpful or not. We need to develop “digital literacy” skills and decide how to use these new tools in ways that can support every child's healthy development and learning.

VII. Read the passage, and choose the correct answer A, B, C or D for each question.

As most potential ecotourist sites are inhabited by ethnic minorities, the principle of “encouraging community participation in ecotourism activities” should both create income and help maintain cultural identity. These communities have a deep understanding of traditional festivals, cultivation and land use customs, traditional lifestyle and handicrafts, and historical places. A trip to the limestone mountain of Cao Bang - Bac Kan, for example, is valuable not only for the Ba Be Lake, but for the opportunity to learn about cultivation customs, dying practices using endemic plants to produce brocading, and traditional handmade boats of precious timber collected in the forest.

Because ecotourism is important for environmental education, maintenance of indigenous culture, and local economic development, both investment and government encouragement are required.

One research shows that 90 percent of ecotourist guides lack environmental knowledge about the flora, fauna, and natural resources in the area, and 88 percent would benefit from ecotourism guidebooks written especially for them. An illustration of wasted potential caused by this lack of training is Ha Long Bay, a world heritage site with immense environmental value - coral reefs, limestone mountains, thousands of flora and fauna species of high biodiversity, and rich cultural identity. But tourists in Ha Long Bay are presently visiting only the Bay and some caves, not accessing environmental information or local cultural activities. In general, the full potential of ecotourism has not yet been reached.

International visitors to Viet Nam often like to visit ethnic minority villages to observe the culture, meet local people, and participate in traditional activities. The ethnic minorities who live in or near nature reserves maintain distinctive lifestyles, cultural identities, and traditional customs. These features are part of the real value of ecotourism. However, local people are not much involved in ecotourism.

In additional, local people still live in poverty, their life closely associates with natural resources. The economic benefits of ecotourism need to be shared with them, but this will not happen without community participation.

26. The word “distinctive” in paragraph 4 is closest in meaning to __________.

A. close to nature                                           

B. easily understood

C. clearly different from others                     

D. staying the same for a long time

27. In order to develop ecotourism, local communities should _______________.

A. change their distinctive lifestyles             

B. share the economic benefits of ecotourism

C. depend on natural resources                      

D. take part in all aspects of ecotourism

28. An ecotour to the region of ethnic minorities is very valuable because tourists ______________.

A. can understand the aspects of cultures and traditions

B. can make a trip to the limestone mountain of Cao Bang - Bac Kan

C. can learn dying practices using endemic plants to produce brocading

D. can make traditional boats of precious timber collected in the forest

29. Ecotourism can bring all the following benefits EXCEPT ______________.

A. establishing more national parks and nature reserves

B. introducing cultures of ethnic minorities to foreign tourists

C. maintaining cultural identity

D. providing opportunities to learn about traditional customs

30. Tourist guides who lack environmental knowledge can't _______________.

A. get ecotourism guidebooks written especially for them

B. make ethnic minorities have a deep understanding of their traditional festivals

C. make tourists access all environmental information or local cultural activities

D. take tourists to Ha Long Bay, a world heritage site with immense environmental value

VIII. Rewrite the sentences without changing the meaning of the first ones.

31. She’s very thin; perhaps that’s why she feels cold so much.

=> If he _______________________________________.

32. Mr Jones gave the people gloves and said to them: "Protect yourselves from germs."

=> Mr Jones told ________________________________.

33. The girl looked very upset. Her electronic dictionary broke down. (whose)

=> The girl _____________________________________.

34. Russia is bigger than any other country in the world. (big)

=> ____________________________________________.

35. It was wrong of you not to call the doctor immediately.

=> You_________________________________________.

IX. Listen and complete the sentences with one or two words from the talk.

 

 

 

36. The natural environment has been seriously _________ and degraded by human activities through many decades.

37. The burning of fossil fuels by factories and motor vehicles has led to air pollution and resulted in acid rain, greenhouse effect and _________.

38. Deforestation for land use has affected the _________ and led to the extinction of rare animals, extreme floods and land erosion.

39. They have changed and degraded the natural environment and led to various _________.

40. We should _________ the burning of fossil fuels, and encourage forestation to replace deforestation.

Hướng dẫn giải:

Bộ 10 đề thi học kì 2 Tiếng Anh 10 Global Success 10 (Kết nối tri thức) có đáp án (ảnh 1)

31. If she weren’t very thin, she wouldn’t feel cold so much.

32. Mr. Jones told them to protect themselves from germs.

33. The girl whose electronic dictionary broke down looked very upset.

34. Russia is the biggest country in the world.

35. You should have called the doctor immediately.

HƯỚNG DẪN GIẢI CHI TIẾT

1. D

Kiến thức: Phát âm “ee”

Giải thích:

A. been /biːn/                                                              

B. seen /siːn/                                                               

C. keen /kiːn/                                                              

D. beer /bɪər/

Phần được gạch chân ở phương án D được phát âm /ɪə/, các phương án còn lại phát âm /i:/.

Chọn D

2. A

Kiến thức: Phát âm “i”

Giải thích:

A. silk /sɪlk/                                                                

B. child /tʃaɪld/                                                           

C. while /waɪl/                                                            

D. might /maɪt/

Phần được gạch chân ở phương án A được phát âm /i/, các phương án còn lại phát âm /ai/.

Chọn A

3. D

Kiến thức: Phát âm “u”

Giải thích:

A. country /ˈkʌn.tri/                                                   

B. fun /fʌn/                                                                             

C. summer /ˈsʌm.ər/                                                   

D. truth /truːθ/

Phần được gạch chân ở phương án D được phát âm /u:/, các phương án còn lại phát âm /ʌ/.

Chọn D

4. A

Kiến thức: Trọng âm

Giải thích:

A. appointment /əˈpɔɪnt.mənt/

B. strawberry /ˈstrɔː.bər.i/

C. powerful /ˈpaʊə.fəl/

D. cucumber /ˈkjuː.kʌm.bər/

Phương án A có trọng âm 2, các phương án còn lại có trọng âm 1.

Chọn A

5. A

Kiến thức: Trọng âm

Giải thích:

A. report /rɪˈpɔːt/

B. orbit /ˈɔː.bɪt/

C. promise /ˈprɒm.ɪs/

D. schedule /ˈʃedʒ.uːl/

Phương án A có trọng âm 2, các phương án còn lại có trọng âm 1.

Chọn A

6. A

Kiến thức: Từ vựng 

Giải thích:

A. struggle (n): đấu tranh                   

B. way (n): cách                     

C. distance (n): khoảng cách              

D. direction (n): hướng

Saudi Arabia is the last country to allow women to vote, and this is a first step in the long struggle of the gender equality.

(Ả Rập Saudi là quốc gia cuối cùng cho phép phụ nữ bỏ phiếu và đây là bước đầu tiên trong cuộc đấu tranh lâu dài vì bình đẳng giới.)

Chọn A

7. C

Kiến thức: Từ vựng – Từ loại

Giải thích:

Sau giới từ “for” (cho) cần một cụm danh từ.

conserve (v): bảo tồn => conservation (n): sự bảo tồn

In addition, Hawaii is home to some magnificent botanical gardens, opportunities for animal conservation education, and cultural engagement.

(Ngoài ra, Hawaii còn là nơi có một số vườn thực vật tráng lệ, cơ hội giáo dục bảo tồn động vật và giao lưu văn hóa.)

Chọn C

8. C

Kiến thức: Từ vựng 

Giải thích:

A. they: họ                 

B. those: những cái kia                      

C. which: cái mà                    

D. whose: của

Computer games which encourage players to move up levels and earn high scores may help develop mathematical skills.

(Các trò chơi máy tính khuyến khích người chơi tăng cấp độ và đạt điểm cao có thể giúp phát triển các kỹ năng toán học.)

Chọn C

9. D

Kiến thức: Từ vựng 

Giải thích:

Cấu trúc bị động với động từ khiếm khuyết “must” (phải): S + must + be V3/ed + (by O).

A. must be allowed: phải được cho phép                              

B. must be followed: phải được tuân theo

C. must be taken away: phải được lấy đi                               

D. must be ended: phải được kết thúc.

All forms of discrimination against all women and girls must be ended immediately everywhere.

(Mọi hình thức phân biệt đối xử với phụ nữ và trẻ em gái phải được chấm dứt ngay lập tức ở mọi nơi.)

Chọn D

10. A

Kiến thức: Từ vựng 

Giải thích:

A. who: người mà                  

B. those: những cái kia                      

C. they: họ                             

D. ones: những đối tượng

A major issue for teachers who allow students to use their own devices is how to provide online access to such devices.

(Một vấn đề lớn đối với giáo viên cho phép học sinh sử dụng thiết bị của riêng họ là cách cung cấp quyền truy cập trực tuyến vào các thiết bị đó.)

Chọn A

11. A

Kiến thức: Từ vựng – Từ loại

Giải thích:

Trước danh từ “practice” (thực hành) cần một cụm trạng từ - tính từ.

environment (n): môi trường => environmentally (adv): thuộc về môi trường

friendly (adj): thân thiện

Cụm từ “environmentally friendly”: thân thiện với môi trường

In New York State, you can sleep green by staying at one of the hotels, committing to environmentally friendly practices.

(Ở bang New York, bạn có thể ngủ xanh bằng cách ở tại một trong những khách sạn cam kết thực hiện thân thiện với môi trường.)

Chọn A

12. C

Kiến thức: So sánh nhất 

Giải thích:

Công thức so sánh nhất với tính từ ngắn: S + tobe + the + tính từ ngắn + est.

Tính từ “good” (tốt) có dạng so sánh hơn là “better” (tốt hơn) và so sánh nhất là “best” (tốt nhất)

Which of the following is the best title for the passage?

(Điều nào sau đây là tiêu đề tốt nhất cho đoạn văn?)

Chọn C

13. C

Kiến thức: Từ vựng 

Giải thích:

A. floral and animals: hoa và động vật

B. sea and sun: biển và mặt trời                    

C. flora and fauna: động thực vật      

D. lawns and grass: bãi cỏ và cỏ

Enrich your time in Hawaii by learning about the flora and fauna of its islands.

(Hãy làm phong phú thời gian của bạn ở Hawaii bằng cách tìm hiểu về hệ động thực vật trên các hòn đảo của nó.)

Chọn C

14. D

Kiến thức: Từ vựng 

Giải thích:

A. possibility (n): có khả năng          

B. rights (n): quyền                

C. equality (n): sự công bằng             

D. inequality (n): sự bất công

Reducing gender inequality improves productivity and economic growth of a nation.

(Giảm bất bình đẳng giới cải thiện năng suất và tăng trưởng kinh tế của một quốc gia.)

Chọn D

15. D

Kiến thức: So sánh hơn

Giải thích:

fast (adj): nhanh => tính từ ngắn.

Công thức so sánh hơn với tính từ ngắn: S1 + tobe + từ chỉ mức độ + tính từ ngắn + ER+ than + S2.

The speed of light is much faster than the speed of sound.

(Tốc độ ánh sáng nhanh hơn nhiều so với tốc độ âm thanh.)

Chọn D

16. D

Kiến thức: Sửa lỗi sai 

Giải thích:

- Câu điều kiện loại 1 diễn tả một việc hiển nhiên, nguyên nhân – kết quả.

- Cấu trúc câu điều kiện loại 1: If + S + V(s/es), S + will / can + Vo (nguyên thể).

could (v2) => can (v): có thể

If you do not understand what was written in the book, you can ask Mr. Pike.

(Nếu bạn không hiểu những gì được viết trong cuốn sách, bạn có thể hỏi ông Pike.)

Chọn D

17. D

Kiến thức: Sửa lỗi sai

Giải thích:

Công thức câu tường thuật dạng kể với động từ tường thuật “said” (nói): S + said + S + V (lùi thì) + trạng ngữ chỉ thời gian.

Quy tắc đổi trạng ngữ chỉ thời gian: “now” (bây giờ) => “then” (ngay lúc đó)

now => then

Tim called yesterday and said he needed the report right then.

(Tim đã gọi ngày hôm qua và nói rằng anh ấy cần bản báo cáo ngay lúc đó.)

Chọn D

18. A

Kiến thức: Sửa lỗi sai

Giải thích:

Phía trước là danh từ chỉ người “the man” (người đàn ông), phía sau là một mệnh đề S + V “the police are” => dùng “whom” (người mà)

The man for whom the police are looking robbed the bank last week.

(Người đàn ông mà cảnh sát đang tìm kiếm đã cướp ngân hàng vào tuần trước.)

Chọn A

19. B

Kiến thức: Chức năng giao tiếp 

Giải thích:

A. More and more companies are advertising about ecotourism.

(Ngày càng có nhiều công ty quảng cáo về du lịch sinh thái.)

B. It really helps to create more jobs for a lot of people.

(Nó thực sự giúp tạo thêm việc làm cho nhiều người.)

C. Tourism is also an industry.

(Du lịch cũng là một ngành công nghiệp.)

D. It is hard to develop without learning about tourism.

(Không học về du lịch thì khó phát triển được.)

Nam: "How important is tourism to our country?" -  Lan: “It really helps to create more jobs for a lot of people.”

(Nam: "Du lịch quan trọng như thế nào đối với đất nước chúng ta?" - Lan: “Nó thực sự giúp tạo thêm công ăn việc làm cho rất nhiều người.”)

Chọn B

20. D

Kiến thức: Chức năng giao tiếp 

Giải thích:

A. I never mind.                                             

(Tôi không bao giờ bận tâm.)

B. I'm glad to hear that.

(Tôi rất vui khi nghe điều đó.)

C. Oh, that would be great.                            

(Ồ, điều đó thật tuyệt.)

D. What about searching the webs?

(Tìm kiếm trên web thì sao?)

"Where should we start with the project?" – “What about searching the webs?

("Chúng ta nên bắt đầu dự án từ đâu?" – “Tìm kiếm trên web thì sao?”)

Chọn D

21. application

Kiến thức: Từ vựng 

Giải thích:

Sau mạo từ “a” cần một danh từ đếm được số ít.

application (n): ứng dụng                                              

They want to sing and record a song about sunflowers while creating a drawing, using an application on the tablet.

(Họ muốn hát và ghi âm một bài hát về hoa hướng dương trong khi tạo bản vẽ bằng ứng dụng trên máy tính bảng.)

Đáp án: application

22. sites

Kiến thức: Từ vựng

Giải thích:

Sau tính từ “online” (trực tuyến) cần một danh từ.

sites (n): những trang web

To help the class learn more about sunflowers, Kathryn, Tammy and Rose's teacher, used the tablet to find online sites with photos and facts.

(Để giúp cả lớp tìm hiểu thêm về hoa hướng dương, giáo viên của Kathryn, Tammy và Rose đã sử dụng máy tính bảng để tìm các trang web trực tuyến có ảnh và sự kiện.)

Đáp án: sites

23. taken

Kiến thức: Từ vựng

Giải thích:

“and” (và) trong câu đang có chức năng nối các động từ cột 3 lại với nhau “examined, made, read” (kiểm tra, làm, đọc) nên vị trí trống cũng là một động từ ở dạng cột 3.

Cụm động từ “take part in”: tham gia

The children had already examined real sunflowers and their parts, made sketches, read informational texts and stories, counted seeds, and taken part in a variety of investigations, touching on every learning domain.

(Những đứa trẻ đã kiểm tra những bông hoa hướng dương thật và các bộ phận của chúng, vẽ phác thảo, đọc các câu chuyện và văn bản cung cấp thông tin, đếm hạt giống và tham gia vào nhiều cuộc điều tra, chạm vào mọi lĩnh vực học tập.)

Đáp án: taken

24. ways

Kiến thức: Từ vựng

Giải thích:

Sau tính từ “new” (mới) cần một danh từ.

ways (n): nhiều cách

Activities offered on the tablet provided new ways for the children to represent and share what they learned.

(Các hoạt động được cung cấp trên máy tính bảng đã cung cấp những cách thức mới để trẻ em trình bày và chia sẻ những gì chúng đã học được.)

Đáp án: ways

25. whether

Kiến thức: Từ vựng

Giải thích:

whether: liệu rằng         

Cụm từ “whether…or not”: liệu rằng…có hoặc không.

The choices we make about how they are used determine whether the technology is helpful or not.

(Các lựa chọn chúng tôi đưa ra về cách chúng được sử dụng sẽ quyết định liệu công nghệ có hữu ích hay không.)

Đáp án: whether

Bài hoàn chỉnh:

Young children are increasingly using tablets as well as smartphones and other devices with touch screens in early education settings and with family members.

Tammy and Rose, age 4, have been studying sunflowers with their classmates. They want to sing and record a song about sunflowers while creating a drawing, using an (21) application on the tablet. The girls have coordinated their efforts and are happy with the result.

To help the class learn more about sunflowers, Kathryn, Tammy and Rose's teacher, used the tablet to find online (22) sites with photos and facts. She then took the children on a virtual tour of Van Gogh's sunflower paintings. They read and discussed an electronic picture book about Van Gogh's life. The children had already examined real sunflowers and their parts, made sketches, read informational texts and stories, counted seeds, and (23) taken part in a variety of investigations, touching on every learning domain. The teacher's use of the tablet together with early practical learning activities expanded the children's horizons. Activities offered on the tablet provided new (24) ways for the children to represent and share what they learned.

Tablets have the potential to be powered tools for early learning. The choices we make about how they are used determine (25) whether the technology is helpful or not. We need to develop “digital literacy” skills and decide how to use these new tools in ways that can support every child's healthy development and learning.

Tạm dịch:

Trẻ nhỏ ngày càng sử dụng máy tính bảng cũng như điện thoại thông minh và các thiết bị khác có màn hình cảm ứng trong môi trường giáo dục sớm và với các thành viên trong gia đình.

Tammy và Rose, 4 tuổi, đang nghiên cứu hoa hướng dương với các bạn cùng lớp. Họ muốn hát và ghi âm một bài hát về hoa hướng dương trong khi tạo bản vẽ, sử dụng (21) ứng dụng trên máy tính bảng. Các cô gái đã nỗ lực phối hợp và hài lòng với kết quả.

Để giúp cả lớp tìm hiểu thêm về hoa hướng dương, giáo viên của Kathryn, Tammy và Rose, đã sử dụng máy tính bảng để tìm (22) trang web trực tuyến có ảnh và sự kiện. Sau đó, cô đưa bọn trẻ đi tham quan ảo các bức tranh hoa hướng dương của Van Gogh. Họ đọc và thảo luận về một cuốn sách ảnh điện tử về cuộc đời của Van Gogh. Những đứa trẻ đã kiểm tra hoa hướng dương thật và các bộ phận của chúng, phác thảo, đọc các câu chuyện và văn bản cung cấp thông tin, đếm hạt giống và (23) tham gia vào nhiều cuộc điều tra, chạm vào mọi lĩnh vực học tập. Việc giáo viên sử dụng máy tính bảng cùng với các hoạt động học tập thực tế sớm đã mở rộng tầm nhìn của trẻ. Các hoạt động được cung cấp trên máy tính bảng cung cấp (24) cách thức mới để trẻ em trình bày và chia sẻ những gì chúng đã học được.

Máy tính bảng có tiềm năng trở thành công cụ hỗ trợ cho việc học sớm. Các lựa chọn của chúng tôi về cách chúng được sử dụng sẽ xác định (25) liệu công nghệ có hữu ích hay không. Chúng ta cần phát triển các kỹ năng “hiểu biết về kỹ thuật số” và quyết định cách sử dụng những công cụ mới này theo những cách có thể hỗ trợ sự phát triển và học tập lành mạnh của mọi trẻ em.

26. C

Kiến thức: Đọc hiểu 

Giải thích:

Từ “distinctive” trong đoạn 4 gần nghĩa nhất với __________.

A. gần gũi với thiên nhiên B. dễ hiểu

C. rõ ràng khác với những người khác

D. giữ nguyên trong một thời gian dài

distinctive (adj): độc đáo

Thông tin: The ethnic minorities who live in or near nature reserves maintain distinctive lifestyles, cultural identities, and traditional customs.

(Các dân tộc thiểu số sống trong hoặc gần các khu bảo tồn thiên nhiên vẫn duy trì lối sống, bản sắc văn hóa và phong tục truyền thống đặc trưng.)

Chọn C

27. B

Kiến thức: Đọc hiểu 

Giải thích:

Để phát triển du lịch sinh thái, cộng đồng địa phương nên _______________.

A. thay đổi lối sống đặc biệt của họ

B. chia sẻ lợi ích kinh tế của du lịch sinh thái

C. phụ thuộc vào tài nguyên thiên nhiên

D. tham gia vào mọi khía cạnh của du lịch sinh thái

Thông tin: In addition, local people still live in poverty, their life closely associates with natural resources. The economic benefits of ecotourism need to be shared with them, but this will not happen without community participation.

(Ngoài ra, người dân địa phương vẫn còn nghèo khó, cuộc sống của họ gắn liền với tài nguyên thiên nhiên. Những lợi ích kinh tế của du lịch sinh thái cần được chia sẻ với họ, nhưng điều này sẽ không xảy ra nếu không có sự tham gia của cộng đồng.)

Chọn B

28. A

Kiến thức: Đọc hiểu 

Giải thích:

Một chuyến du lịch sinh thái đến vùng dân tộc thiểu số rất có giá trị vì khách du lịch ______________.

A. có thể hiểu các khía cạnh của văn hóa và truyền thống

B. có thể làm một chuyến du ngoạn núi đá vôi Cao Bằng - Bắc Kạn

C. có thể học các phương pháp nhuộm bằng cách sử dụng thực vật đặc hữu để sản xuất thổ cẩm

D. có thể đóng thuyền truyền thống bằng gỗ quý lấy trong rừng

Thông tin: These communities have a deep understanding of traditional festivals, cultivation and land use customs, traditional lifestyle and handicrafts, and historical places.

(Những cộng đồng này có hiểu biết sâu sắc về các lễ hội truyền thống, phong tục canh tác và sử dụng đất đai, lối sống và nghề thủ công truyền thống, và các địa danh lịch sử.)

Chọn A

29. A

Kiến thức: Đọc hiểu 

Giải thích:

Du lịch sinh thái có thể mang lại tất cả những lợi ích sau NGOẠI TRỪ ______________.

A. thành lập thêm các vườn quốc gia và khu bảo tồn thiên nhiên

B. giới thiệu văn hóa các dân tộc thiểu số với du khách nước ngoài

C. giữ gìn bản sắc văn hóa

D. tạo cơ hội tìm hiểu về các phong tục truyền thống

Thông tin: Trong cả bài không hề đề cập đến từ khóa “national parks and nature reserves” (vườn quốc gia và khu bảo tồn thiên nhiên) nên chọn đáp án A

Chọn A

30. C

Kiến thức: Đọc hiểu 

Giải thích:

Hướng dẫn viên du lịch thiếu kiến thức về môi trường không thể _______________.

A. nhận sách hướng dẫn du lịch sinh thái được viết riêng cho họ

B. làm cho đồng bào các dân tộc hiểu biết sâu sắc về lễ hội truyền thống của dân tộc mình

C. làm cho khách du lịch tiếp cận tất cả các thông tin về môi trường hoặc các hoạt động văn hóa địa phương

D. đưa khách du lịch đến Vịnh Hạ Long, một di sản thế giới với giá trị môi trường to lớn

Thông tin: One research shows that 90 percent of ecotourist guides lack environmental knowledge about the flora, fauna, and natural resources in the area… But tourists in Ha Long Bay are presently visiting only the Bay and some caves, not accessing environmental information or local cultural activities.

(Một nghiên cứu cho thấy 90% hướng dẫn viên du lịch sinh thái thiếu kiến thức môi trường về hệ thực vật, động vật và tài nguyên thiên nhiên trong khu vực… Nhưng khách du lịch ở Vịnh Hạ Long hiện chỉ tham quan Vịnh và một số hang động, không tiếp cận thông tin môi trường hoặc các hoạt động văn hóa địa phương.)

Chọn C

31.

Kiến thức: Câu điều kiện loại 2

Giải thích:

- Câu điều kiện loại 2 diễn tả một việc không có thật ở hiện tại.

- Cấu trúc câu điều kiện loại 2: If + S + V2/ed, S + would/ could + Vo (nguyên thể).

Lưu ý: động từ tobe trong câu điều kiện loại 2 luôn là “were” cho mọi chủ ngữ.

She’s very thin; perhaps that’s why she feels cold so much.

(Cô ấy rất gầy; có lẽ đó là lý do tại sao cô ấy cảm thấy lạnh rất nhiều.)

Đáp án: If she weren’t very thin, she wouldn’t feel cold so much.

(Nếu cô ấy không quá gầy, cô ấy sẽ không cảm thấy lạnh nhiều như vậy.)

32.

Kiến thức: Câu tường thuật 

Giải thích:

Công thức câu tường thuật dạng mệnh lệnh với động từ tường thuật “told” (bảo): S + told + O + (not) TO Vo.

Mr Jones gave the people gloves and said to them "Protect yourselves from germs.

(Ông Jones đưa găng tay cho mọi người và nói với họ "Hãy tự bảo vệ mình khỏi vi trùng.")

Đáp án: Mr Jones told them to protect themselves from germs.

(Ông Jones nói với họ để tự bảo vệ mình khỏi vi trùng.)

33.

Kiến thức: Mệnh đề quan hệ

Giải thích:

Tính từ sở hữu “her” (của cô ấy) ở câu thứ hai thay thế cho danh từ chỉ người “the girl” (cô gái) ở câu đầu tiên => dùng “whose” (sở hữu).

The girl looked very upset. Her electronic dictionary broke down.

(Cô gái trông rất khó chịu. Từ điển điện tử của cô ấy bị hỏng.)

Đáp án: The girl whose electronic dictionary broke down looked very upset.

(Cô gái có cuốn từ điển điện tử bị hỏng trông rất buồn.)

34.

Kiến thức: So sánh nhất

Giải thích:

Cấu trúc viết câu so sánh nhất với tính từ ngắn “big” (lớn) chủ ngữ số ít ở thì hiện tại đơn: S + is + The + tính từ ngắn + est + danh từ số ít.

Russia is bigger than any other country in the world. 

(Nga lớn hơn bất kỳ quốc gia nào trên thế giới.)

Đáp án: Russia is the biggest country in the world.

(Nga là quốc gia lớn nhất trên thế giới.)

35.

Kiến thức: Động từ khiếm khuyết.  

Giải thích:

Động từ khiếm khuyết “should” + have + V3//ed (lẽ ra nên) => Chỉ một việc lẽ ra đã phải xảy ra trong quá khứ nhưng vì lý do nào đó lại không xảy ra.

call – called – called (v): gọi

It was wrong of you not to call the doctor immediately.

(Bạn đã sai khi không gọi ngay cho bác sĩ.)

Đáp án: You should have called the doctor immediately.

(Lẽ ra bạn nên gọi cho bác sĩ ngay lập tức.)

36. affected

Kiến thức: Nghe hiểu

Giải thích:

Dấu hiệu nhận biết thể bị động “by” (bởi) => cấu trúc thể bị động với thì hiện tại hoàn thành: S + have / has + been + V3/ed + by O.

Trên đề đã có “has been” nên vị trí trống là một dộng từ ở dạng cột 3.

affect – affected – affected (v): ảnh hưởng

The natural environment has been seriously affected and degraded by human activities through many decades.

(Môi trường tự nhiên đã bị ảnh hưởng và suy thoái nghiêm trọng bởi các hoạt động của con người trong nhiều thập kỷ qua.)

Thông tin: The natural environment has been seriously affected and degraded by human activities through many decades.

(Môi trường tự nhiên đã bị ảnh hưởng và suy thoái nghiêm trọng bởi các hoạt động của con người trong nhiều thập kỷ qua.)

Đáp án: affected

37. global warming

Kiến thức: Nghe hiểu

Giải thích:

“and”(và) dùng để nối hai từ cùng loại.

Trước “and” là cụm danh từ “greenhouse effect” (hiệu ứng nhà kính) nên vị trí trống cũng cần một cụm danh từ.

global warming (n): nóng lên toàn cầu

The burning of fossil fuels by factories and motor vehicles has led to air pollution and resulted in acid rain, greenhouse effect and global warming.

(Việc đốt nhiên liệu hóa thạch của các nhà máy và phương tiện cơ giới đã dẫn đến ô nhiễm không khí và dẫn đến mưa axit, hiệu ứng nhà kính và sự nóng lên toàn cầu.)

Thông tin: For instance, the burning of fossil fuels by factories and motor vehicles has led to air pollution and resulted in acid rains, greenhouse effect and global warming.

(Ví dụ, việc đốt nhiên liệu hóa thạch của các nhà máy và phương tiện cơ giới đã dẫn đến ô nhiễm không khí và dẫn đến mưa axit, hiệu ứng nhà kính và sự nóng lên toàn cầu.)

Đáp án: global warming

38. ecosystem

Kiến thức: Nghe hiểu

Giải thích:

Sau mạo từ “the” cần một danh từ.

ecosystem (n): hệ sinh thái

Deforestation for land use has affected the ecosystem and led to the extinction of rare animals, extreme floods and land erosion.

(Phá rừng để lấy đất đã ảnh hưởng đến hệ sinh thái và dẫn đến sự tuyệt chủng của các loài động vật quý hiếm, lũ lụt nghiêm trọng và xói mòn đất.)

Thông tin: Deforestation for land use has affected the ecosystem and led to the extinction of rare animals, and extreme floods and land erosion.

(Phá rừng để lấy đất đã ảnh hưởng đến hệ sinh thái và dẫn đến sự tuyệt chủng của các loài động vật quý hiếm, lũ lụt nghiêm trọng và xói mòn đất.)

Đáp án: ecosystem

39. health problems

Kiến thức: Nghe hiểu

Giải thích:

Sau tính từ “various” (nhiều) cần một danh từ.

health problems (n): những vấn đề sức khỏe

They have changed and degraded the natural environment and led to various health problems.

(Họ đã làm thay đổi và suy thoái môi trường tự nhiên và dẫn đến nhiều vấn đề sức khỏe khác nhau.)

Thông tin: They have changed and degraded the natural environment and led to various health problems.”

(Họ đã làm thay đổi và suy thoái môi trường tự nhiên và dẫn đến nhiều vấn đề sức khỏe khác nhau.)

Đáp án: health problems

40. control

Kiến thức: Nghe hiểu

Giải thích:

Sau động từ khiếm khuyết “should” (nên) cần một động từ ở dạng nguyên thể.

control (v): kiểm soát

We should control the burning of fossil fuels, and encourage forestation to replace deforestation.

(Chúng ta nên kiểm soát việc đốt nhiên liệu hóa thạch và khuyến khích trồng rừng để thay thế nạn phá rừng.)

Thông tin: For instance, we should control the burning of fossil fuels and encourage forestation to replace deforestation.

(Ví dụ, chúng ta nên kiểm soát việc đốt nhiên liệu hóa thạch và khuyến khích trồng rừng để thay thế nạn phá rừng.)

Đáp án: control

Bài nghe:

The environment is the natural world in which people, animals and plants live. The natural environment has been seriously affected and degraded by human activities through many decades. For instance, the burning of fossil fuels by factories and motor vehicles has led to air pollution and resulted in acid rains, greenhouse effect and global warming. Deforestation for land use has affected the ecosystem and led to the extinction of rare animals, and extreme floods and land erosion. There are many human activities having serious impacts on the natural environment. They have changed and degraded the natural environment and led to various health problems.

We should do something immediately to protect our environment. For instance, we should control the burning of fossil fuels and encourage forestation to replace deforestation. In addition, there should be appropriate places to dump harmful rubbish and chemicals to reduce the rate of water pollution, a threat to human health and a danger to aquatic animals.

To minimize the rate of environmental degradation and to raise awareness of its threats, the preservation of the environment should be included in education and mass media. People should make every effort to preserve the environment for the next generation.

Tạm dịch:

Môi trường là thế giới tự nhiên trong đó con người, động vật và thực vật sinh sống. Môi trường tự nhiên đã bị ảnh hưởng và suy thoái nghiêm trọng bởi các hoạt động của con người trong nhiều thập kỷ qua. Ví dụ, việc đốt nhiên liệu hóa thạch của các nhà máy và phương tiện cơ giới đã dẫn đến ô nhiễm không khí và dẫn đến mưa axit, hiệu ứng nhà kính và sự nóng lên toàn cầu. Phá rừng để lấy đất đã ảnh hưởng đến hệ sinh thái và dẫn đến sự tuyệt chủng của các loài động vật quý hiếm, lũ lụt nghiêm trọng và xói mòn đất. Có nhiều hoạt động của con người có tác động nghiêm trọng đến môi trường tự nhiên. Chúng đã làm thay đổi và suy thoái môi trường tự nhiên và dẫn đến nhiều vấn đề sức khỏe khác nhau.

Chúng ta nên làm điều gì đó ngay lập tức để bảo vệ môi trường của chúng ta. Ví dụ, chúng ta nên kiểm soát việc đốt nhiên liệu hóa thạch và khuyến khích trồng rừng để thay thế nạn phá rừng. Ngoài ra, cần có những nơi phù hợp để đổ rác và hóa chất độc hại nhằm giảm tốc độ ô nhiễm nguồn nước, nguy cơ đe dọa sức khỏe con người và nguy hiểm cho động vật thủy sinh.

Để giảm thiểu tốc độ suy thoái môi trường và nâng cao nhận thức về các mối đe dọa của nó, việc bảo vệ môi trường cần được đưa vào giáo dục và các phương tiện thông tin đại chúng. Mọi người nên cố gắng hết sức để bảo vệ môi trường cho thế hệ tiếp theo.

Đề thi học kì 2 Tiếng Anh lớp 10 Global Success 10 (Kết nối tri thức) có đáp án - Đề 2

Phòng Giáo dục và Đào tạo ...

Đề thi Học kì 2 - Kết nối tri thức

Năm học 2023 - 2024

Môn: Tiếng Anh lớp 10

Thời gian làm bài: 60 phút

(không kể thời gian phát đề)

(Đề số 2)

I. LISTENING   

TASK 1. Listen to the conversation between An and a travel agent. Circle the best answer A, B, or C. You will listen TWICE.

1. What is An planning to do?

A. He would like to go on holiday with his friends.

B. He is planning to go on business this summer.

C. He is planning to go on a trip with his family.

2. What is the promotion this summer?

A. A discount voucher of 25% for new clients’ second vacation

B. A discount voucher of 25% for new clients’ first vacation

C. A discount of 25% for all of the present tours

3. Which of the following places does the travel agent NOT recommend to An?

A. A town

B. A river

C. A volcano

4. How many destinations valid for this promotion does the travel agent offer?

A. 3

B. 2

C. 4 

5. What further information does An ask for?

A. The hotel or place to stay during the tour

B. The accommodation and cost

C. The transportation and the cost of the tour

TASK 2. Listen to a talk about the environment and complete the note. Write ONE WORD in each blank. You will listen TWICE.

RED-SHANKED DOUCS IN VIET NAM

Habitat

on the peninsula in the (1)___________ of Viet Nam

Problem

natural (2)___________   are limited because of human’s deforestation for (3)___________ and farms

Solution

- volunteer work to raise local people’s awareness of (4)___________ the vulnerable wild animals

- governmental actions to secure the long-term  (5)___________ of the red-shanked doucs

II. READING

TASK 1. Read the passage. Circle the best answer A, B, or C to each of the questions.

There are many reasons for reducing the forest areas, and this causes many complicated problems for any nation without any exception. Due to the population explosion, many governments need more land for residents to live and develop the economy. They also clear forests to build dams for generating electricity or to develop resorts and recreational complexes. Besides, a huge number of trees are logged illegally to trade wood. All of these lead to serious issues as forests always have an important role in the ecosystem balance. It is undoubted that when a forest area is destroyed, the following results affect the other neighbor regions. The first negative effect of the loss of forest lands is flooding. Forests help to prevent erosion and flooding and without them, the downstream areas tend to be inundated frequently in rainy and hurricane seasons. Another problem is global warming. Forests are often considered as the lungs of the earth because they absorb the carbon dioxide and release the oxygen. This helps to refresh the atmosphere and lower the rate of the carbon dioxide in the air. If not, the average temperature will be higher and higher since the emission of the gas into the atmosphere increases every day. Consequently, the price we would pay for the flooding or for the increase of greenhouse gases is not only the damaged and polluted environment but also our deteriorated health and lives. To save ourselves, it is advisable to join hands in protecting and growing more and more forests. 

1. What is the passage mainly about?

A. Some reasons of deforestation and its impacts on people’s lives

B. Why floods happen frequently

C. Human’s responsibility for protecting forests

D. The rate of carbon dioxide has been rising

2. What does the word ‘this’ in line 18 refer to?

A. The fact that forests are considered the lungs of the Earth

B. The release of the oxygen

C. The circulation of exchanging carbon dioxide and oxygen of trees

D. The absorption of carbon dioxide from forests

3. According to the reading, which of the following is NOT the reason for cutting down trees?

A. Lack of shelters for local people

B. Developing the local or national production and trade

C. Illegal logging

D. Lack of land for agriculture

4. What is one of the negative impacts of clearing forests?

A. The increase of heat

B. Severe environmental disasters

C. Poor economic development

D. The loss of animals’ habitats

5. According to the reading, what is the solution to deal with this environmental problem?

A. Raising people’s awareness

B. Fining illegal loggers heavily

C. Boosting reforestation

D. Planting more coffee and rubber trees 

TASK 2. Complete the reading passage. Write ONE suitable word in each blank.

Nowadays, organic food is considered as one of the best foods consumers choose for their meal. They believe that it is good (1) ___________ their health because the organic products consist of no preservatives and poisonous chemicals frequently used in agriculture. Moreover, it is reported that organic farming is very environmentally (2) ___________. With the chemical technology developed in modern life, pesticides have been used in farmland to get high yields. Pesticides are artificial poisons for killing insects, but they might also eliminate some other useful insects and disorder the balance of the (3) ___________. This hurts the surrounding environment and community’s health. It’s time to do our best to save the Earth by encouraging farmers to priorities the organic farming and the government should (4) ___________ hands to support them in (5) ___________ of technological knowledge, finance, and the consumption market.

III. WRITING    

TASK 1. Put the words or phrases in the correct order to make sentences. Write each sentence in the blank. 

1. and/ Lan/ attend/ me/ Earth Hour/ how many people/ began/ asked/ might/ that event/ what time/ .

2. products/ We/ made from/ buy/ wild animal parts/ shouldn’t/ to/ poaching/ prevent/ .

3. negative/ on/ local/ natural/ effects/ landscapes/ has/ Mass tourism/ a lot of/ .

4. rent/ goes/ tomorrow,/ a surfboard/ my brother/ he/ surfing/ will/ the beach shop/ If/ at/ . 

5. most/ of/ the/ serious/ Ice polar melting/ is/ of/ climate change/ one/ problems/. 

TASK 2. Write a website advertisement (120 – 150 words) for an ecotour to a tourist destination in your hometown.

IV. LANGUAGE FOCUS     

TASK 1.

Choose the word with a different way of pronunciation in the underlined part. Circle A, B, C, or D.

1.

A. bond 

B. spotlessly  

C. global   

D. adopt

2.

A. electrical

B. eliminate  

C. competition

D. delay

Choose the word which has a different stress pattern from that of the others.

3. 

A. protection

B. domestic  

C. consequence  

D. distraction

4.

A. sustainable

B. responsibility  

C. competitive  

D. environment

5.

A. gorilla

B. tourism  

C. consequence

D. essential

TASK 2. Choose the best option to complete each sentence. Circle A, B, or C.

1. ___________ of domestic violence mostly will lack confidence in the future.

A. Surgeons  

B. Victims    

C. Secretaries

D. Parachutists

2. In order to join international trades, we need to ___________ our products widely.

A. donate

B. promote

C. welcome

D. control

3. Some students admit that face-to-face learning is better because they can focus more on lessons without ___________.

A. efforts

B. distractions

C. consequences

D. operations

4. The practical evidence of global warming is ice melting that leads to ___________ species.

A. expensive

B. endangered

C. polluted 

D. remote

5. Ecotourism will help people to become more ___________ of environmental protection.

A. original  

B. aware   

C. real-world

D. essential

6. The tourists are visiting a cave renowned for its beauty with ___________.

A. souvenirs

B. stalactites  

C. hosts  

D. brochures

7. Poaching is a severe problem that can lead to ___________ the natural balance of the ecosystem.

A. creating 

B. sustaining

C. striking

D. upsetting

8. I don’t know the girl to ___________ Max is talking.

A. which 

B. that   

C. whom  

D. who

9. ___________ learning is the advantageous combination of in-person learning and online learning tools.

A. Face-to-face  

B. Blended      

C. Remote

D. Distance

10. In modern schools, teachers play the key role ___________ a guide for students to prepare themselves for lifelong learning.

A. in   

B. of   

C. with

D. from

TASK 3. Complete each sentence with the correct form of the verb in brackets.

1. In a few countries, girls ___________ (force) to get married at a very young age.

2. I think I ___________ (study) to become a doctor because I’m quite good at math and biology.

3. During the pandemic, online learning seems ___________ (have) more advantages than face-to-face learning.

4. Ann: What are you doing?

John: I ___________ (prepare) my presentation for tomorrow’s meeting.

5. While I was packing clothes for the trip, Minh ___________ (search) information about ecotourism.

Đáp án đề thi Học kì 2 Tiếng Anh lớp 10 Global Success - Đề số 2

I. LISTENING

TASK 1

1. C  

2. A  

3. A  

4. B  

5. B

Script:

Travel agent (T.A): Hello, it’s Green Leaves travel agency. How can I help you?

An: Oh, hello. My name’s An. I call to ask for some information about your tours. I’m having some days off and I’m planning for my family holiday this summer. Can you give me some recommendations?

T.A: Yes, of course! Would you like domestic tours or international ones?

An: Domestic tours please!

T.A: Great choice! This summer our travel agency is launching a bunch of promotions to customers, particularly for the new ones. If you buy a package of ecotours, you will get a discount voucher of 25% for the next tour. The program will close soon so don’t miss the opportunity.

An: It sounds interesting, but sorry, I don’t know much about what an ecotour is and where these trips are to?

T.A: Well, ecotourism is more and more popular towards the enthusiastic travelers these days. It’s very environmentally friendly tourism. You can discover the natural landscapes and find out many things about the tourist attractions without hurting the environment. At the present, we have the tour to Ba Be Lake and one of the most beautiful volcanoes in ASEAN Countries – “Chư B’Luck” volcanic mountain. We also have tours to Hoi An ancient town, but unfortunately, it just ended its promotion last week. Both trips take 3 nights and 2 days for each.

An: Amazing! My brothers and cousins will be excited about this kind of tourism. So, could you give me more information about the accommodation and price that I can choose…..?

TASK 2

1. center

2. habitat

3. houses

4. protecting

5. survival

Script:

Hello everyone, welcome to the Evening news podcast today. We start with the news of the wildlife environment. There is a threat to the red-shanked doucs.  According to experts, the primate is native to Indochinese countries, but these days we can only observe them in Son Tra peninsula located in the Center of Viet Nam. This kind of rare wild animal is listed among the most endangered animals over the world. Recently, it faces the loss of its natural habitat because of local people's behaviors like cutting down trees to build houses and farms. Dangerously, a few doucs were found dead in the edge of the forest last week, which puts their survival at the very alarming situation. There are some conservation efforts from the volunteer groups dedicated to preventing the animals from harmfulness and raising people’s awareness of protecting the vulnerable wild animals. Nevertheless, the local authority also needs to immediately carry out more actions to secure the long-term survival of the wild mammals in the peninsula as well.

II. READING

TASK 1

1. A            

2. C            

3. D            

4. B            

5. C

TASK 2

1. for

2. friendly

3. ecosystem

4. join

5. terms

III. WRITING

TASK 1

1. Lan asked me what time Earth Hour began and how many people might attend that event.

2. We shouldn’t buy products made from wild animal parts to prevent poaching.

3. Mass tourism has a lot of negative effects on local natural landscapes.

4. If my brother goes surfing tomorrow, he will rent a surfboard at the beach shop.

5. Ice polar melting is one of the most serious problems of climate change.

TASK 2

Sample writing:

Welcome to Can Gio Biosphere Reserve in Can Gio District, Ho Chi Minh City!

• This destination is engulfed in a dense forest with thousands of mangroves as well as a network of canals and rivers. It’s also well-known for the biodiversity of the flora and fauna system, especially a crucial habitat for distinct migratory shorebirds.

• Tourists can explore the mangrove forest by walking along the curving roads covered with green canopies or sitting on a small boat floating on the canals throughout the forest. If you are animal lovers, Monkey Island and Crocodile in Vam Sat Forest are really must-visit destinations. Don’t forget to try local specialities there, including grilled oysters, steamed shrimp or seafood noodles.

• During the trip, it’s forbidden to bring food and drinks from outside into the preservation area. Remember not to feed or touch the monkeys there.

Call us at 09898989809 and book your tour today!

IV. LANGUAGE FOCUS

TASK 1

1. C             2. C             3. C             4. B             5. C

TASK 2

1. B             2. B             3. B             4. B             5. B

6. B             7. D             8. C             9. B             10. B

TASK 3

1. are forced

2. will study

3. to have

4. am preparing

5. was searching

 

Đề thi học kì 2 Tiếng Anh lớp 10 Global Success 10 (Kết nối tri thức) có đáp án - Đề 3

Phòng Giáo dục và Đào tạo ...

Đề thi Học kì 2 - Kết nối tri thức

Năm học 2023 - 2024

Môn: Tiếng Anh lớp 10

Thời gian làm bài: 60 phút

(không kể thời gian phát đề)

(Đề số 3)

I. LISTENING   

TASK 1. Listen to the conversation between Minh and Daisy. Circle the best answer A, B, or C. You will listen TWICE.

1. What is the topic of the oral test?

A. It’s about climate change.

B. It’s about how to lessen the human’s harmful impact on the environment.

C. It’s about people’s negative responses to the environment.

2. How long may it take for plastic items to decompose?

A. Hundreds of years

B. A hundred years

C. Several years

3. How many days does Minh have to prepare for his oral test?

A. Four days

B. More than four days

C. Four weeks

4. What alternative choice does Daisy recommend to Minh to talk about?

A. The reduction in using private vehicles to prevent air pollution

B. The reduction in using plastic items to protect the environment

C. The reduction in using fossil fuels to save the natural resources

5. What solution does Minh choose to present for his test?

A. Using public transportation to reduce polluted air.

B. How to use cars and motorbikes efficiently.

C. Protecting the environment by preventing plastic bags consumption.

TASK 2. Listen to a talk about protecting the environment and complete the note. Write ONE WORD in each blank. You will listen TWICE.

SALVAGING MATERIALS

Benefit:

● Less (1) ___________ or fuel needed to turn materials into new items.

● Less (2) ___________ impact on the environment.

Examples:

● Change old car tires to (3) ___________.

● Make new shelters from used (4) ___________ and decorate them with (5) ___________ car parts.

II. READING

TASK 1. Read the passage. Circle the best answer A, B, or C to each of the questions.

Global warming is said to be a culprit of many destructive natural damages. Many research shows that glaciers in Antarctica and Greenland are melting quickly, which has a detrimental influence on ocean currents. Cold lands are habitats of various polar mammals; therefore, ice melting means that their homeland is shrinking in size, and they will be on the brink of extinction. Furthermore, scientists point out that the global rising temperature results in the death of many coral reefs in many regions and the disappearance of various kinds of fish. It is not to mention the fact that human life has also been threatened. Most meteorologists and marine experts agree that the change of average heat worldwide links to the extensive storms and hurricanes, and other naturally severe disasters happening around the planet. Recently, a devastating tornado has badly torn a coastal state in the USA, killing at least 70 people and destroying a lot of houses and infrastructure. The town mayor said that he had never seen such a violently tremendous natural phenomenon before. Many European countries have also witnessed the rage of Mother Nature when they have been hit by ferocious storms taking months to recover the local people’s normal life. No one will know exactly the future, but the worst scenario of the earth can be predictable for sure if humans continue treating the environment as they are doing. Global warming is an emergency issue that should be resolved immediately.

1. What is the passage mainly about?

A. Disastrous results of global warming.

B. How bad humans are treating the earth.

C. The deadly storms and tornadoes occurred in many countries.

D. The reason why glaciers are melting.

2. What does the word ‘they’ in line 5 mean?

A. Glaciers

B. Cold lands

C. The polar mammals

D. The habitats of the polar mammals

3. According to the text, what natural disaster has happened?

A. A hurricane in the USA

B. Storms of different types in some European countries and the USA

C. Some droughts and hurricanes in the USA and European countries

D. A flood and a storm in the USA and European countries

4. According to the text, where has suffered badly in a destructive tornado lately?

A. A mountainous area in a European country

B. A coastal state in Canada

C. A central state in the USA

D. A seaside state in the USA

5. Without timely actions, the worst future of humans’ life can be ________.

A. solved immediately

B. seen by no one

C. certainly forecast

D. surely avoided

TASK 2. Complete the reading passage. Write ONE suitable word in each blank.

In many countries, hydroelectric power plants play an important role in supplying electricity to households, to manufacturers, and other commercial and service industries etc. (1) ___________ this method in power production brings some benefits, there are some potential drawbacks we should seriously take into account. The first one is the substantial damages to the surrounding (2) ___________ where power plants are built. A large lake called a damp is formed to store water, which, under certain circumstances, could flood an extensive area and destroy habitats of both plants and (3) ___________ animals living in this region. The second pitfall is that a damp could have many potential accidents for people working there when it is in the construction process and even when it comes (4) ___________ use. Because of this possibility of disadvantages, the other ways which are greener and more sustainable in (5) ___________ generation should be developed such as wind or solar power. 

III. WRITING

TASK 1. Put the words or phrases in the correct order to make sentences. Write each sentence in the blank.

1. a range of/ said/ of/ the previous night/ had/ she/ come up with/ causes/ Nga/ the greenhouse effect/ .

2. and/ Global warming/ in/ ice/ rising/ levels/ results/ polar/ sea/ melting/ .

3. would/ an eco-friendly field trip/ we/ Phong Nha Cave/ money,/ to/ If/ we/ enough/ had/ go on/ .

4. I/ some/ buy/ local artisans/ suggest/ to/ traditional products/ help/ we/ should/ .

5. the drawbacks/ watched/ of/ has/ deforestation/ so far/ Liam/  a documentary/ about/.

TASK 2. Write a paragraph about the measures for protecting endangered animals (120 – 150 words).

You can use the following questions as cues.

 Why do people need to take action to protect endangered animals?

- What should the government do to stop poaching?

- What can we do to prevent the destruction of natural habitats?

- How can we raise funds for animal protection organisations?

IV. LANGUAGE FOCUS

TASK 1.

Choose the word with a different way of pronunciation in the underlined part. Circle A, B, C, or D.

1.

A.  trade

B. communicate   

C. vaccinate  

D. exchange

2.

A.  domestic

B. soviet

C. donate

D. remote

Choose the word which has a different stress pattern from that of the others.

3.

A. strategy

B. endanger  

C. habitat

D. practical

4.

A. peacekeeping  

B. responsible   

C. stalactite    

D. firefighter

TASK 2. Choose the best option to complete each sentence. Circle A, B, or C.

1. Ann loves space and planets a lot, she wants to become a ___________ in the future.

A. surgeon 

B. cosmonaut

C. secretary

D. parachutist

2. All children are warmly ___________ to join the project as its aim is to help young learners in the community.

A. donated

B. welcomed  

C. vaccinated   

D. controlled

3. In order to give the best results for students, teachers must come up with an effective ___________.

A. economy  

B. operation   

C. laptop   

D. strategy

4. Climate change can ___________ the inhabitants in this area.

A. follow  

B. upset  

C. weave  

D. effect

5. Environmental protection is one of the best ways to ___________ the ecosystem.

A. install

B. balance

C. commit

D. explore

TASK 3. Complete each sentence with the correct form of the verb in brackets.

1. One of the serious environmental issues is that the number of endangered animals ___________ (rise) dramatically at the moment.

2. Laptop is extremely useful for ___________ (teach) online these days.

3. Look! They___________ (collect) trash at the beach. I’m going to help them.

4. They had better choose the goods which ___________ (produce) locally because they are much cheaper than imported ones.

5. If you use paper bags, you ___________ (help) save the environment.

6. People ___________ (be) serious about global warming for ages.

7. If I were you, I ___________ (not jump) to conclusions.

8. She reminded me ___________ (send) her my presentation draft by 9 p.m. that night.

9. A lot of illegal ivories ___________ (find) in the container this morning.

10. I'd advise ___________ (sample) some street food in Ha Noi.

Đáp án đề thi Học kì 2 Tiếng Anh lớp 10 Global Success - Đề số 3

I. LISTENING

TASK 1

1. B                    

2. A                   

3. B                    

4. A                   

5. C

Script:

Minh: Hello Daisy, how are you preparing for the oral test next Thursday? I don’t have many ideas about how to reduce our negative impact on the surrounding environment…

Daisy: Well. There are a wide range of ways we can do to protect our environment. You can search the information on the Internet, newspapers or YouTube channels.

Minh: Oh, thank you very much. In fact, I was absent from my last class because of my illness. It took some time to recover, so I couldn’t catch all the lessons last week.

Daisy: So sorry to hear that. It’s just Saturday, you still have four days. Plus, it’s not very difficult. According to the lessons, one way we can do is to avoid using products with plastic packages as much as possible because we all know that plastic items need a very long time to be gotten rid of – hundreds of years although some people think it’s just several years.

Minh: Wow, it’s unbelievable. So how about other ways?

Daisy: If you find it hard to demonstrate the idea, another choice is to talk about minimizing air pollution by using public transportation instead of private cars and motorbikes.

Minh: Sounds interesting. But I think it would be easier for me to have a look at how we can decrease the amount of plastic bags we consume every day. I can utilize my family’s real experience as an example. I think my teacher will appreciate that. I’ll use your suggestions for the writing test, which is four weeks from now, as I need more time to collect the information about it.

TASK 2

1. energy

2. damaging

3. swings

4. buses

5. recycled

Script:

Good morning, everyone. As you may know, recycling materials is seen as one way to reduce the amount of garbage dumped into the environment. Today, I will show you another solution which is very useful, and easily done by yourselves. It’s “salvaging materials”. Let me give you more explanations. Normally, we use more energy to recycle something to turn it into new products. For example, to recycle metal, we have to melt it down and then make it into new shapes, which means we need lots of fuels or energy. However, with the salvaging method, we can reuse materials with fewer energy resources and minimise the damaging impact on our environment. For instance, we can reuse the old car tires as new swings for children, or we even turn old buses into new comfortable and eco-friendly homes by modifying them and adding more decorations made from recycled car parts inside and outside. Simple, isn’t it? Can anyone give me some other examples? ...

II. READING

TASK 1

1. A        

2. C        

3. B       

4. D       

5. C

TASK 2

1. Although/ Though

2. environment

3. wild

4. into

5. electricity

 

III. WRITING

TASK 1

1. Nga said she had come up with a range of causes of the greenhouse effect the previous night.

2. Global warming results in rising sea levels and polar ice melting. / polar ice melting and rising sea levels.

3. If we had enough money, we would go on an eco-friendly field trip to Phong Nha Cave.

4. I suggest we should buy some traditional products to help local artisans.

5. Liam has watched a documentary about the drawbacks of deforestation so far.

TASK 2

Sample writing:

Nowadays, an increasing number of endangered animals have been on the verge of extinction, so we should take serious measures against major threats to these species. First, the government should impose a total ban on illegal hunting and trading in valuable wild animal parts, and heighten public awareness of stopping purchasing wild animal products. Second, deforestation for farming and building industrial parks is attributed to the widespread loss of natural habitats of many wild animals. Therefore, we should stop cutting down forests and set up more nature reserves and conservation parks to better protect these animals on the red list. Finally, we can join the ecotours in which a part of money is donated to wildlife organisations to help preserve endangered species from mass disappearance. To summarise, with the above practical protection measures, we can hope that current wild animals in danger will never die out.

IV. LANGUAGE FOCUS

TASK 1

1. C             2. A             3. B             4. B

TASK 2

1. B             2. B             3. D             4. B             5. B

TASK 3

1. is rising

2. teaching

3. are collecting

4. are produced

5. will help

6. have been

7. wouldn’t jump/ would not jump

8. to send

9. were found

10. sampling

Tài liệu có 19 trang. Để xem toàn bộ tài liệu, vui lòng tải xuống
Đánh giá

0

0 đánh giá

Tải xuống